pühapäev, 29. november 2009

Piparkoogitainas

Belgia Kuningriigi puuduste ja Ikea poe kaugelasuvuse tõttu tuli ette võtta minu esimene piparkoogitainategu.
Tänud juhendajale, väga hea tuli. Kuigi Belgia Kuningriigi teiste puuduste tõttu ei saanud ma päris sama moodi toimida.
Ma arvan, et see ongi vist kõige lihtsam viis piparkoogitaina valmistamiseks. Muidu tuleks siirup ka ise valmistada. Ma ei hakanud selle peale mõtlemagi, sest ostsin kunagi mingil väga heal põhjusel ScanShopist pool liitrit tumedat suhkrusiirupit, mida ma veel kasutanud polnud.

Vaja:

*2 dl Dan Sukkeri tumedat suhkrusiirupit (või heledat)
*u 2dl suhkrut (mina panin natuke alla 2dl ja segasin sisse vanillisuhkrut. Ei ole kindel, kas sel mõtet oli).
*250 grammi võid
*2 muna
*600 (-700) grammi jahu.
*vähemalt 2tl küpsetuspulbrit.
*Maitseained:
1. 1,5 supilusikatäit kaneeli.
2. veerand kuni pool muskaatpähklit
3. 2-2,5 tl purustatud/jahvatatud nelki (tükkide purustamine praktiliselt võimatu, soovitan pulbri otsida.)
4. värske ingver/jahvatatud ingver
5. Lõik sidrunit/laimi
6. Jahvatatud must pipar
7. Kardemoni ei olnud poes. Ma ei tea, mis see ongi.

Valmistamine:

1. Suhkur, maitseained ja siirup visata potti (pilt 1) ja kuumutada keemiseni. (PS. Segama peab natuke, et nad ilusti kokku sulaks.)
*Juhul kui kasutad värsket ingverit: Ingver koorida ja riivida. Sealt tuleb palju mahla, enamiku viljalihast võiks igaks juhuks ära korjata (aga mitte kõike). Raske öelda, kui suur ingveritükike on õige. 2x2 või 3x3 cm näiteks. Sisetunde järgi tuleb panna. Mulle alguses tundus, et liiga palju, aga valmisprodukti maitsnuna võib öelda, et isegi vähe vürtse.
*Sidrunikoort võib sisse riivida või pigistada või mõlemat. Mul ei olnud sidrunit, pigistasin natuke laimimahla.
*Pipra ja muskaadiga tasub olla ettevaatlik.
2. Lisada või, segada kuni see sulab ning tõsta pott tulelt.

*Või tuleks lõigada võimalikult väikesteks kuubikuteks, siis ta sulab kiiremini.
3. Lisada munad. (Ma kloppisin nad enne lohakalt läbi)
4. On selge, et tulikuuma löga ei hakka sõtkuma. Mina jätsin ta selles staadiumis jahtuma. Pesin nõud, koristasin kööki ja tegelesin jahuga. Võib-olla seitse minutit, võib-olla kümme.

5. Siis tuleb hakata vähehaaval segama pruuni plöga sisse küpsetuspulbriga segatud jahu. Esialgu on kõige parem segada vispliga, siis tuleb minna üle supilusikale ning enne kui aru saad oled kättpidi plögas.
*Kuna minule tundus ta vedel ning osa planeeritud jahust kattis lauda, põrandat, pliiti, mind ja muud sellist, siis lisasin veel vähemalt 100 grammi kästud 600-le. (Ja hiljem lisan, et võib rohkem panna isegi).
6. Tainast tuleb korralikult sõtkuda. Üllatuseks avastasin, et see pole üldse füüsiliselt raske ja ei ole vaja rakendada lisatööjõudu. Tegin seda seal samas potis, vedela plöga kättesaamine oleks niikuinii päris raske olnud. Sõtkusin ühe käe ja lusikaga. Ja mitte üldse kaua. Mõned minutid ja korras!

7. Tainas tuleb mässida kile sisse ja asetada külmkappi.
*Mina sain metallpoti küljest kõik taina väga lihtsalt kätte ilma erilise kaapimiseta.
*Kõiketeadev re-e-etsept ütleb, et jäta külmikusse üleöö. Teised on soovitanud 4-5 tundi. Olen käinud teda katsumas ning tundub täitsa okei juba olevat. Küpsetada aga enne hommikut ei viitsi niiet jääb sinna üleöö. Mul on kahtlus, et hommikul tuleks ta tund või paar enne küpsetamist külmkapist tooja soojenema võtta nagu poetaignagagi.

Vot. Tainas maitseb küll väga hästi.

Hiljem: Me ei suutnud oodata ja tegime pool tainast koogikesteks. Väga head tulid. Vürtsidega oleks võinud isegi julgem olla. Tainas on suur kerkija (muidugi toppisin ma tegelt päris palju seda küpsetuspulbrit jahu sekka). Ülejäänud teeb homme või ülehomme, siis näeb, kas on mingi vahe ka selles kui kaua ta külmikus seisab.
Sellest saab umbes poolteist kilo? Kolm pannitäit piparkooke on igatahes tehtud, üle poole tainast alles.